graduate women IT

Jak przyciągnąć kobiety do branży IT?

W ostatnich latach zaczęło pojawiać się coraz więcej wydarzeń i warsztatów z zakresu nowych technologii dedykowanych wyłącznie dziewczynom. Sama uczestniczyłam w Rails Girls Warsaw oraz organizowałam PyCode Carrots, często uczęszczam też na spotkania Karotek. Ogromnie jednak żałuję, że te wszystkie eventy dla kobiet zaczęły się pojawiać dopiero, kiedy skończyłam studia. Gdybym miała okazję wziąć udział chociaż w jednych warsztatach programowania jeszcze na etapie liceum, to wybrałabym zupełnie inne studia, a moja kariera potoczyłaby się zapewne w innym kierunku. Czy zastanawialiście się kiedykolwiek dlaczego wciąż tak mało kobiet wybiera studia techniczne? W dzisiejszym wpisie przedstawiam Wam odpowiedź na wyniki badań dotyczących obszaru STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).

JAK JEST?

Badanie zatytułowane „Potencjał kobiet dla branży technologicznej” zostało zrealizowane w 2015 roku przez Fundację Edukacyjną Perspektywy oraz Siemens. Podstawowe pytanie brzmiało: dlaczego młode kobiety wybierają kierunki ścisłe i techniczne lub z nich rezygnują? W badaniu wzięło udział 1500 maturzystek 2015 oraz 500 maturzystek wybierających się na studia inżynierskie, 200 studentek uczelni technicznych, a także 15 innowacyjnych firm technologicznych.

A co zaobserwowano? Z pewnością cieszyć może fakt, że widać pozytywne zmiany, które zachodzą wśród młodego pokolenia. Na przestrzeni ostatnich 8 lat wzrósł odsetek dziewczyn na politechnikach z 29% do 37%. Kobiety zachęcane m.in. poprzez akcje takie jak „Dziewczyny na politechniki!” nie boją się już wybierać kierunków i uczelni technicznych. Jednak młodym dziewczynom wciąż brakuje kobiecych wzorców z obszaru STEM. Wciąż jest zbyt mało aktywnych osób, które zachęcałyby kobiety do zainteresowania się nowymi technologiami.

JAK BYĆ POWINNO?

Oto najważniejsze kwestie, których wprowadzenie może zwiększyć udział kobiet w branży technologicznej. Zostały one pogrupowane w cztery kategorie, czyli pewnego rodzaju poziomy zmian w obszarze: edukacji, szkolnictwa wyższego, oddziaływania społecznego oraz branży technologicznej.

1. EDUKACJA

Jeśli chodzi o obszar edukacji na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej z pewnością kluczowy jest nacisk na nauczanie przedmiotów STEM. Powinny być one wykładane w taki sposób, który zachęci młodzież do zgłębiania wiedzy w tych dziedzinach. To z kolei będzie możliwe tylko dzięki wsparciu nauczycieli i ich właściwemu przygotowaniu merytorycznemu. To także kwestia budowania prestiżu zawodu nauczyciela. Należy też zadbać o jakość nauczania informatyki w szkołach, aby przekazywana wiedza była nieustannie aktualizowana oraz wprowadzić naukę programowania jako element obowiązkowy (co już jest w pewnym stopniu wprowadzane w nowej podstawie programowej zaplanowanej na rok szkolny 2016/2017). Konieczne jest także zwalczanie stereotypów płciowych w szkołach, w czym pomóc może skuteczne doradztwo edukacyjne. Przybliżanie możliwych ścieżek kariery w branży technologicznej oraz konfrontowanie uczennic z wzorcami aktywnych i inspirujących kobiet z branży IT z pewnością przyczyni się do zainteresowania dziedziną nowych technologii.

2. SZKOLNICTWO WYŻSZE:

Na poziomie szkół wyższych konieczne jest rozwinięcie współpracy uczelni z biznesem, chociażby przez organizację praktyk i staży w firmach z branży IT. Pomocne będzie wspieranie studentek w wejściu na rynek pracy, na przykład poprzez organizację kobiecych programów mentoringowych w formie uczennice-studentki, studentki-doktorantki. Ważne jest również rozwijanie na zajęciach kluczowych kompetencji, takich jak przedsiębiorczość, przywództwo czy praca w zespole. Zachęcanie zdolnych uczennic do wyboru uczelni technicznych, na przykład w ramach akcji Dziewczyny na Politechniki, musi się wiązać z dbałością o wizerunek tychże szkół.

3. ODDZIAŁYWANIE SPOŁECZNE

Oddziaływanie społeczne to przede wszystkim działania wspomagające kształtowanie osobowości kobiet w ramach socjalizacji pierwotnej (wychowanie) i wtórnej (funkcjonowanie w grupach społecznych). Kluczowe jest tutaj zwalczanie stereotypów płciowych już od najmłodszych lat. Natomiast w okresie wchodzenia w dorosłość powinno się promować partnerstwo w związkach oraz włączanie mężczyzn w działania na rzecz kobiet. Niezbędne jest także rozpowszechnianie wśród kobiet „wychodzenia poza strefę komfortu”. W promocję aktywności kobiet w branży IT warto zaangażować również media, na przykład poprzez częstszą obecność kobiet-ekspertek.

4. BRANŻA TECHNOLOGICZNA

Odnośnie działań w szeroko rozumianej branży technologicznej, z pewnością konieczne będzie zadbanie o równość płci w firmach IT. Efekt ten można uzyskać na kilka sposobów, m.in. poprzez nawiązywanie współpracy z uczelniami i podkreślanie atrakcyjności branży technologicznej dla kobiet. Ważne jest także uświadamianie przedsiębiorców w kwestii stereotypów płciowych oraz podkreślanie korzyści, jakie niesie za sobą zatrudnianie kobiet. Z kolei z zatrudnianiem kobiet wiążę się konieczność przeprowadzania równościowej rekrutacji, w tym zachęcanie kobiet do aplikowania na stanowiska specjalistyczne w branży. To także kwestia zadbania o komfort pracy i wprowadzenia rozwiązań dla obojga rodziców, np. stworzenie w firmie pokoju dla matki z dzieckiem czy uruchomienie przyzakładowego żłobka lub przedszkola.

Podsumowując, jak widać jest jeszcze sporo do zrobienia w kwestii przyciągania kobiet do branży IT. Jednakże rekomendowane działania są w pewnym stopniu wprowadzane i możemy zaobserwować pozytywny trend na rynku pracy. Jeżeli znacie jakieś ciekawe akcje czy wydarzenia albo rozwiązania wprowadzane w firmach, których celem jest zachęcenie dziewczyn do zainteresowania się branżą technologiczną, koniecznie dajcie znać w komentarzach 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.